برنامه کامل کنگره جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی با تجلیل از فارابی‌شناسان برجسته

به گزارش روابط عمومی کنگره جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی، به همت مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی و دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی فارابی، نخستین کنگره جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی را با هدف گرامی‌داشت مقام حکیم ابونصر فارابی برگزار می‌شود.
کنگره جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی با مشارکت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران، وزارت علوم و آموزش عالی جمهوری قزاقستان،  معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه الفارابی قزاقستان، موسسه فلسفه، علوم سیاسی و مطالعات دینی قزاقستان، بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا،  فرهنگستان هنر، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، شبکه چهار صدا و سیما، مجمع عالی حکمت اسلامی و مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می‌شود.
نخستین کنگره جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی روز چهاشنبه ۱۰ اسفندماه ۱۴۰۱ با پیام آیت الله جوادی آملی و دکتر محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر سیاسات نوربیک،  وزیر علوم و آموزش عالی جمهوری قزاقستان آغاز به کار می‌کند و تا روز جمعه ۱۲ اسفندماه ادامه دارد.
در این کنگره اساتیدی همچون استاد داوری اردکانی، استاد ابراهیمی دینانی، استاد اعوانی، استاد عبدالله انوار، استاد ضیا موحد، استاد پارسانیا، و اساتیدی از سایر کشورها ازجمله چارلز باترورث، ترنس کلون، مقداد عرفه منسیه،  نورفر ترجان، الکساندر اروین، زاکیبک آ لتائف و سخنرانی می‌کنند و در روز پایانی نیز از فارابی پژوهان برجسته تجلیل می‌شود.
در اولین روز این کنگره جهانی چهارشنبه دهم اسفندماه در دو محور منطق و زبان نزد فارابی و فلسفه و متافیزیک نزد فارابی،  صاحبنظران و فارابی شناسان از جمله استاد رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم ایران، استاد ضیاء موحد، استاد ابراهیمی دینانی و دکتر فابین شانگ از دانشگاه فدرال گویاس برزیل، هاکان گنچ از دانشگاه مک گیل کانادا، چارلز ای. باترورث از دانشگاه مریلند امریکا، ترنس جی. کلون از سنترال کالج آیوا دانشگاه اردن و میریام گالستون از دانشگاه جورج واشنگتن سخنرانی خواهند داشت.
سیاست و علم  در نزد فارابی  محور‌های روز دوم کنگره پنج شنبه ۱۱ اسفند ماه است که اساتیدی از جمله لوئیس خاویر لوپز از دانشگاه پان امریکانا، دنیل ای. برنز از دانشگاه داالس، ماریانا مالینوا از دانشگاه بلغارستان، محسن مهاجرنیا از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، رضا غلامی از مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، جهانگیر مسعودی از دانشگاه فردوسی مشهد در این باره سخنرانی می کنند.
زیبایی ، هنر و اخلاق نزد فارابی و  فارابی و جهان معاصر نیز محورهای روز پایانی کنگره  جمعه ۱۲ اسفند ماه است. استاد عبدالله انوار، نورفر ترجان از دانشگاه الفارابی قزاقستان، الکساندر اروین از دانشگاه لوییزیانا، یانی ماتیلا از دانشگاه هلسینکی، فنلاند، زاکیبک آلتائف از دانشگاه الفارابی، قزاقستان، گالیا کورمان گالیوا از مؤسسه، فلسفه، علوم سیاسی و مطالعات دینی؛ کمیته علمی وزارت آموزش و علوم، قزاقستان و  مقداد عرفه منسیه از بیت الحکمه دانشگاه تونس سخنرانی خواهند داشت.
در اختتامیه این کنگره نیز از فارابی‌شناسان برجسته قدردانی خواهد شد.
نخستین کنگره جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی در موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی به نشانی پاسداران، گلستان یکم (شهید مومن نژاد)، پلاک ۱۲۴ از روز چهارشنبه تا روز جمعه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷ برگزار می‌شود.
گفتنی است این کنگره از طریق صفحه اسکای‌روم مؤسسه به نشانی b۲n.ir/iscs به زبان فارسی و از صفحه b۲n.ir/farabicong به زبان انگلیسی به صورت مجازی پخش خواهد شد.

برنامه کنگره:     دریافت
بروشور کنگره:  دریافت

نظر بگذارید